Ha az ellenzék * a siker reményében kívánná megkísérelni a következő - vagy akár az az utáni - választások megnyerését, akkor a politikai kommunikációban, annak eljárásaiban és eszközeiben gyökeres és professzionális fordulatot kellene végrehajtania. Az alábbiakban a terjedelmi korlát adta lehetőségek között összefoglalom e szükséges fordulat néhány alapmozzanatát illetve a  4. ponttól kezdve definíciókkal és példákon mutatom be a politikai kommunikáció eredményességét  meghatározó egyes jelenségeket.

*Az „ellenzéket”  itt egységes megnevezéssel illetem, részben az egyszerűség kedvéért, részben pedig azért, mert az alábbiak egy olyan csoportosulásra értelmezhetők, amely különbségei ellenére egységes vagy egyeztetett stratégiával lép fel.

 

1)      A szervezett és célra irányuló politikai kommunikáció nem űzhető eredményesen egyes szereplők spontán tevékenységeként. A célra ráhangolódni és a kommunikációs tananyagot elsajátítani nem képes szereplőket csak kivételesen szabad szerepeltetni, amennyiben saját személyiségük súlyával, nevükkel és eszközeikkel képesek a csoport sokrétű társadalmi beágyazottságának érzékletét kelteni („testimonial”). A spontaneitás  a politikai kommunikációban maga is célra irányuló rendezett narratív üzenetté válik.

2)      A politikai kommunikáció a széles körben elterjedt naiv és hibás közvélekedéssel szemben nem a személyes véleménynyilvánítás illetve tényközlés közege. A politikai kommunikáció elmélete és a diszkurzív politikatudomány alapismeretként kezeli azt a felismerést, hogy a politikai valóság jelentést hordozó szimbólumok és nyelvi formák révén létezik. Ezek nem leplei és díszei, kiegészítő és árnyaló tényezői valami „igaz” és „mély” realitásnak, hanem az igazi és mély valóság hordozói.”  azaz hogy  „A politika jelenségformája nem a hatalom, az állam, az érdekküzdelem vagy valami intézményi realitás, hanem a ’zűrzavaros’ nyelvi fenomén, amelyben mindezek egzisztálnak, és amelyek révén a cselekedetek részévé lesznek.”  (http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/diszkurziv/ch02s04.html)

3)      A  politikai kommunikáció aktusait a résztvevők akaratától függetlenül mindenképpen létrejövő szövegegész („vita”, „beszélgetés”) részeinek kell tekintenünk, nem pedig alkalomnak véleményünk kifejtésére, érzelmeink feltárására vagy tények szövegkörnyezettől független ismertetésére. Az egyes szövegek a beszélő szándékától függetlenül egymásra reagálnak, egymásba fűződnek – és más tudattartalmakat mozgósítva „narratívákba” rendeződnek.

4)      A „narratíva” nem elbeszélés, hanem az elbeszélések alaptörténetének újra meg újra ismételhető, rekombinálható vagy rekombinálódó váza, sajátos és leírható szerkezeti és szerveződési tulajdonságokkal. A narratíva közvetlenül nem cáfolható, nem számolható fel, nem változtatható meg, mert – metaforikusan szólva – újra meg újra továbbszövi önmagát, izolálja és begyógyítja a rajta tényállítások által ütött sebeket, olyan érvekkel és levezetésekkel,  amelyek  tele vannak a legalapvetőbb logikai és érvelési hibákkal.

A narratíva alkotójának reflektálnia kell arra, hogy narratívát épít: ez lényegében szinonimája annak az állításnak, hogy ha eredményt kíván elérni, nem hihet a saját narratívájában. Hihet a céljaiban, hihet az értékeiben, hihet önmagában és társaiban,  hihet küzdelme értelmében -  a  narratívájának az objektív érvényességében nem. Az élet izgalmasan igazságtalan: nem szokott megfelelni  szándéketikai doktrínáknak.

Aki tudja magáról, hogy narratívát épít, az mindig előnyben lesz azzal szemben, aki – miközben a politikai kommunikáció közegében szövegét mindenképpen narratívaként értékelik, s ha az csonka és szakszerűtlen, akkor hibás, „vízió nélküli”, erőtlen, hazug, mozgósításra alkalmatlan narratívaként – az önkifejezés vagy a nyílt színi  igazságkeresés nehézségeivel viaskodik.

Elméletileg elképzelhető ugyan egy olyan politikai kommunikációs közeg, amelyben a tényállítások önmagukért állnak helyt és önmagukban mérhetők össze azonos tárgyra vonatkozó más tényállításokkal, azonban a közeg természete rövid távon azt jutalmazza, aki ettől a modelltől eltér, és így – hacsak nincs a politikai elit főáramának egészét átfogó megegyezés a narratívaképzés határairól, akkor ilyen határ nem lesz, és a mérkőzést nem lehet egyoldalúan érvényesített szabályok alapján lejátszani – azaz a „higgadt, tárgyszerű, ellenőrizhető állításokra támaszkodó, visszafogott és participatív” politikai felfogásnak magának is markáns, professzionális narratíva és „vízió” formájában kell megjelennie.

5)      Identitást adó politikai narratívákat csak más, szintén  identitást adó politikai narratívákkal („víziókkal”) lehet legyőzni. Minden megszólalásnak nemcsak a legyőzni kívánt narratívát kell lebontania, hanem egyben a saját narratíva építésében, a mondanivaló folyamatos „keretezésében” is szerepet kell játszania,  tágítható terjedelmű, nagy asszociatív hálóval rendelkező vagy ellátható központi üzenetekkel.

Az ellenfél értelmezési kereteit akkor sem szabad elfogadni, ha az azokat megalapozó állításokkal részben egyetértünk: ilyenkor le kell bontanunk az adott értelmezési keretet, majd elemeit más központi üzenettel kell felhasználnunk.

Nyilvánvaló például, hogy ha az ellenzék meg kívánja nyerni a jelen kommunikációs küzdelmet, akkor teljesen függetlenül attól, hogy mit gondol Gyurcsány Ferenc tevékenységéről, morális és intellektuális tartalmairól, káráról és hasznáról, új szerepvállalásának kívánatos vagy kerülendő voltáról, nem fogadhatja el az ő démonizálására irányuló - „gyurcsányahibás” - értelmezési keretet és narratívát, mivel az a Fidesz narratív konstrukciójának központi tartóoszlopa. Azt le kell bontania, majd a saját üzeneteivel, és az ellenérdekű narratíva érvénytelenségének folyamatos hangsúlyozása mellett kell, ha szükséges, újraépítenie.

6)      „Támogató” narratívák: nem elégséges egy központi politikai-identitásképző narratíva megfogalmazása. Mivel az identitásképző narratívákkal szemben befogadói elvárás, hogy a közeg meghatározó tudati elemeire  valamilyen választ adjanak, a politikai közösség tudatában jelentőséggel felruházott tárgyakra, elsősorban történeti, nemzetstratégiai, világnézeti tudattartalmakra nézve szintén ki kell alakítani és a nyilvánosságban terjeszteni  kell azokat a narratívákat, amelyek a fő politikai üzenet érvényességét tág körben alátámasztják,  megerősítő világképet adnak, az ezt igénylő befogadó identitásközösség számára pedig eligazításul szolgálnak.  Ezeket a megszólítandó választói körnek csak a szűkebb köre igényli: azok, akik aktívan, mozgalmi alapon is terjesztői a narratíva folyamatosan rekombinálódó üzeneteinek és valójában totális identitást várnak el a politikai közösségüktől. Hiánya azonban azoknak is feltűnik, akik nem kívánják ezeket feltétel nélkül magukévá tenni. Lehet azt  választani, hogy nem mozgósítunk ilyen identitásképző narratívákat, azonban ennek a választásnak is identitásképző narratíva formájában kell megjelennie („ mi nem kényszerítjük világnézeti béklyóba választóinkat, hanem szolgáljuk őket”) és elégséges tudattartalmat kell tartalmaznia a folyamatos, rekombinálódó újra és újra megjelenéshez, ami minden narratíva lét- és terjedési módja.

7)      Nyelvi, logikai és argumentációs csapdák: a nyelvi  közlés különböző, itt nem tárgyalandó okoknál fogva igen tág teret kínál a visszaélésre. Visszaélésen itt a nyelvi közlés által keltett befogadói érzékelés és a szövegből ténylegesen levezethető állítások közötti tudatosan vagy rutinszerűen előidézett különbséget értjük.

Példaképpen: 

a)      egy felvetésre adott minden válasz egyaránt válasznak tűnik, és a választ annak tudatos feldolgozása, mérlegelése nyomán el nem fogadónak többnyire nehézkes, a beszédfolyamot megzavaró, pszichológiailag támadásnak feltűnő, illetve  nagy kreativitást mozgósító erőfeszítéseket kell tennie annak érdekében, hogy kimutassa: a válasz valójában nem válasz, hanem félrevezető állítások bevitele a diskurzusba – a vita valójában a viszontválaszokban dől el, mert ott van lehetőség a válaszként megfogalmazott szövegek minősítésére és új értelmezési keretbe állítására: a kérdés-válasz struktúra a viszontválasz lehetősége nélkül  a flagráns önleleplezés eseteit kivéve döntő módon a válaszadónak kedvez

b)      a kérdés feltevése maga azt az érzetet kelti a befogadóban, mintha a megszólított valóban válasszal tartozna ahhoz, hogy a kérdést megelőző állítása elfogadtassék, mégpedig  a kérdésben foglalt előfeltevéseknek illetve állításoknak megfelelően: „miért csak most emeli fel a szavát, hol volt Ön akkor, amikor  a gyurcsányista hazaárulók  tudatosan lőtték ki megannyi ártatlan szemét?”

c)       az „olyan, mint” operátor illetve szinonímái a nyelvi közlésben megteremtik azt a befogadói érzetet, hogy valóban relevánsan összehasonlítható illetve ellentétes „előjelű”, de azonos mértékű dolgok összehasonlítása történt meg: „a szemkilövő terrorlegények épp olyanok, mint az IMF gyarmatosítói”.

Az általunk kidolgozott és itt javasolt kommunikációs eljárás lényege az, hogy az ellenfél  hatástalanítani kívánt narratívájában illetve egyes szövegegységeiben megtalálható argumentációs-logikai hibákat (ide értve a fent illusztrált nyelvi csapdákat, a klasszikus logikai   hibákat illetve az argumentáció olyan strukturális hibáit, mint a „divergens érvelés”, az összeesküvéselmélet típusú, tehát tényállításokra invariáns érvrendszer, az „egyenlőtlen dekonstrukció”, az oksági viszonyok tételezésének számos anomáliája, köztük az oksági levezetési sor kezdetének önkényes kijelölése) feltárjuk és a feltárás eredményét lehetőleg frappáns módon visszavisszük az érvelés folyamatába, így nyelvi reprezentációkra metanyelvi reprezentációkkal válaszolva szerzünk előnyt. 

A narratívába bevont tényekre vonatkozó objektív  állításokkal  az úgynevezett „racionális” objektív visszacsatolást  tűrő  narratívák többnyire inkább összeegyeztethetők, mint az elsődlegesen identitásképző és metafizikai-totális világkép kialakítására vállalkozó narratívák. Az előbbiek felszíni reprezentációiban így  kevesebb a logikai-argumentációs hiba, míg az utóbbiak érdekes tapasztalatunk szerint kifejezetten igénylik az ilyenek minél nagyobb számú és növekvő hatókörű  megjelenését, talán „credo quia absurdum” alapon. Ezért az általunk javasolt eljárás, amennyiben azt az adott helyzetben „racionálisabb” fél érdekében alkalmazzuk,  közvetve felfogható a „közbeszéd megtisztítására”, „a tiszta gondolkodás győzelemre segítésére” irányuló morális aktusnak is.

8)      Általánosan megfogalmazható szabály, hogy akkor, amikor a tárgyszerű véleménynyilvánításra és tényállítások érvényességének összevetésére (azaz „normális kommunikációra”) nincs esély, akkor az érvénytelenítendő állításokra adott válaszokat mindig egy magasabb, bennfoglaló szintről kell megfogalmazni, és nem szabad magukra a tárgyinak tűnő állításokra védekezve reagálni. A tényállításra válaszul elhangzó „Amit ön mond, az színtiszta náci alapvetés”, „miért gyűlöl ennyire mindent, ami magyar?”, „a magukfajtán nem is szabad csodálkozni, az a természetes, hogy így beszél”, „ez egy megkeseredett ember véleménye”, „ez az állítás az ön erkölcsi mélyrepülésének bizonyítéka”, látszólag különböző természetű tárgyszerűtlen állítások, a közös bennük az, hogy az eredeti állításhoz képest egy bennfoglaló szintről (csoportképzés, minősítés stb. ), mintegy „átkarolva”, az eredeti állítás szintjéről elemelkedve válaszolnak.

Az argumentációs-logikai elemzés viszont  valójában metanyelvi állításokat fogalmaz meg, amelyek természetüknél fogva minden nyelvi állítás fölötti absztrakciós szinten helyezkednek el, ezért az „átkaroló” érvelésnek ez a legalkalmasabb eszköze. Sugallata az, hogy a megszólaló érdemben értelmezi és így bírálja az elhangzottakat. Megfogalmazásához és esetleges vitatásához intelligenciára és elemzőkészségre van szükség, amivel a politikai mém-replikátorok döntő hányadát eleve kizártuk a küzdelemből.

9)      Az úgynevezett karaktergyilkosságra kiváltképpen igaz az, hogy a helyes válasz csak a fenti értelemben „átkaroló” és az ellenérdekű értelmezési kereteket lebontó  válasz lehet. Egy vázlatos példa: „A Dávid Ibolya-ügyben immár jogerősen bebizonyosodott a politikai érdekű, a felelősségi viszonyokat homlokegyenest megfordító azon alaptalan vád tarthatatlansága, amelynek visszacsinálhatatlan eredménye a racionális jobboldal eltűnése és a kétharmad.

Ugyanígy jogerősen visszahullott a rágalmazók fejére  a Bajnai elleni abszurd „libavád” is. Ezért  amikor majd a kormányoldal illetve fizetett civiljei részéről a továbbiakban is folytatódik a karaktergyilkossági kísérletek sorozata, ezeket a vádakat a továbbiakban megtámadottak erkölcsi integritásának és a hatalom elvesztésétől való  félelemnek a bizonyítékaiként kell kezelni és ennek megfelelően büszkének kell lenni rájuk.  Majd ha helyreállt az alkotmány rendje és a jogbiztonság, minden megalapozott gyanút indokoló felvetést érdemben és törvényesen megvizsgálnak a köztársaság független nyomozati szervei.”

10)   Ha az ellenzék „baloldali mozgalom” helyett  kizárólag a köztársasági alkotmányosság helyreállítására szorítkozó pártot alapítana,  a jobboldalt is explicite megszólító módon megfogalmazott  programmal, gyakorlati példákon mutatva be a köztársasági alkotmányosság szétzúzásának következményeit a mindennapi élet és a gazdaság történéseiben, akkor ennek a megoldásnak - egyéb, itt nem tárgyalható előnyei mellett - a politikai kommunikációs nyeresége az lehetne, hogy használhatatlanná tenné a „guilt by association” alapú karaktergyilkossági rutint, az egyes résztvevőkről (illetve a „baloldalról”)  alappal vagy alap nélkül állítható negatívumok kiterjesztését az egész kezdeményezésre,  a vélelmezhető programpontok támadását, egyáltalán, egy nagyon nehezen célkeresztbe állítható, ellenségképbe nagyon körülményesen foglalható politikai „metaentitást” teremtene - a politikai cselekvés közegében valósítva meg a 8. pontban „átkarolásnak” nevezett eredményes kommunikációs eljárást.

A bejegyzés trackback címe:

https://peldabeszedek.blog.hu/api/trackback/id/tr604920123

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2012.11.23. 10:54:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.11.24. 19:21:18

A nemzeti oldal óriási szerencséje, hogy ezen gondolatok tragikus megkésettségük okán alkalmatlannak bizonyulnak, hogy bármiféle egységfrontot kovácsoljanak az orbán-ellenes baloldali erőkből.

Nagyon egyszerű. az emberek nem változnak. Bajnai,, Kuncze, gyurcsány, '100 aláíró', stb. Erről írtam is.

menekulttabor.blog.hu/2012/11/12/egyutt_2014_ii_resz_a_3_feju_sarkany

Roppant érdekesnek találom, hogy néhol a szószerint a saját gondolataimat látom visszaköszönni.

Néhány technikai megjegyzés:

1) Roppant nehéz bármit is úgy írni, hogy úgy tűnjék, mintha maguktól, erőlködésmentesen jönnének a szavak az író tollára. Az tudja igazán ezt átélni, aki már legalább próbálkozott vele. A szerző végrehajtotta ezt a feladatot, (ami legalább két további kérdést bont ki magából: hol tanult fogalmazni, illetve hol szerezte a műveltségét értsd: milyen könyveket olvasott, melyik egyetemre járt).

2)A szerző anyanyelvi fokon beszél _legalább_ egy idegen nyelvet és mivel valószínűleg itt a német (->jiddis?) nyelvről van szó, különösképpen alkalmassá teszi őt, hogy a lehető "legegzaktabb", legpontosabb nyelvi eszközökkel írja le mondanivalóját. Az is lehetséges, hogy héberül és angolul is hasonló nyelvtudást birtokol.

3)A szerző 100% képben van azt illetően, amiről épp mostanában írtam:
menekulttabor.blog.hu/2012/11/21/a_hatalom_szava_a_szo_hatalma

Ezen kívül tisztában van a mítosz-ideológia különbséggel (a mítosz mindig megelőzi az ideológiát, az ideológia aktuálpolitikára lefordított mítosz), ami önmagában hatalmas fegyvert ad kezébe.

4) túlzás nélkül állítható, hogy a szerző a politikai propaganda _összes_ jelentősebb szerzőjét, (Bernays, Ellul, Aaronson) -művét ismeri, és ami még fontosabb: az ott leírt eszközöket használni is tudja.

5) sokan elmulasztják észrevenni, hogy a "kreativitás" nem pusztán azt jelenti, hogy a semmiből új világot építünk, hanem azt is bennfoglaltatik, hogy az adott rendszer összefüggéseit észrevesszük. És szerző az összes fontosabb logikai lehetőséget szemrevételezi, és megfelelő antidote-tal látja el. Kognitív pszichológia, mesterfokon.

Amiért mégis megbukik, értelmetlenné válik ez a sok összehordott okosság:
- úgy tűnik, a napi politikai helyzet ismeretében, hogy az LMP-t semmi sem menti meg a legnagyobb ellenségétől - önmagától. Ide-oda nyilatkozgatások, Jávor beszólásai a kongresszuson, Sifut nem sikerült megválasztani frakcivezetőnek, stb stb Ez bizony a "veszekedés"("Hot Potato"-game), nem pedig az "összefogás" narratívája, akárhogy is nézzük. Ráadásul úgy, hogy Bajnait "elzavarták", meg nem is. Ebből nehezen látszik a szerző által vizionált kommunikációs egységfront, amely egyébként valóban alkalmas lenne rá, hogy az orbán-rezsim alterntíváját nyújtsa.

- a bajnaihoz csatlakozott régi mocskos figurákat akárhogy lehet mosdatni, tematizálni ó hát igen, a petíciót az írja alá, aki akarja, ne persze, akkor miért ugyanaz a banda írogatja 20 éve a leveleit, kezdve a zámolyi romák esetétől, a demokrácia mellett százezredik kiállásukon át eddig a levélig? És az a gáz, hogy ez már a ballibeknek is feltűnt, lásd szily írását az indexen.

A szerző egyébként osztozik abban a fundamentális hitben, amiben én is: hogy a Szellem erősebb az Anyagnál. Ehhez kapcsolódva: Megfelelő "üzenetekkel" befolyásolni lehet a közbeszédet.CSak ott van a probléma, hogy az emberek -és a problémáik - nem változnak. Akárhány megvilágosító írástól sem, mivel az _érdekeik_ ugyanazok maradnak. A társadalom-szerte elharapózott korrupció- egy másik nézőpotból: a bizalom hiánya - pedig eleve lehetetlenné teszi hogy "na jó fogjunk össze, tegyük félre a nézeteltéréseket, hiszen kezünkben a csodafegyver", mivel rövidtávon mindenki azt nézi mit veszthet azzal, ha beáldozza a saját álláspontját, még akkor is, ha ez időleges ("csak addig fogjunk össze, amíg a patást elzavarjuk!")....

Történelmi léptékben: a gyűlölet-propaganda ideje lejárt, itt az ideje, hogy a pozitív, _Magyar_ mondanivaló kerüljön előtérbe. A liberális médiafölény-véleményterror-Deutungshoheit 2010-ben véglegesen megbukott.

Amint a nemzeti oldal -mivel a többi az ilyenben nem partner- kitalálja, hogy mi a _pozitív értelemben vett Magyar_, onnantól a poklok kapui sem állítanak meg minket, hogy az Országot, a szíveket és a Fejeket visszaszerezzük.
Ámen.

Montefiore 2012.11.26. 17:34:06

@Schwerer Gustav: Tisztelt Schwerer Úr! Kedves Gustav!

Írásom megtisztelően elismerő méltatásának értékét csökkenti ugyan, hogy saját termésű szövege a judícium és a következetes gondolkodás súlyos hiányosságait mutatja fel, mindazonáltal köszönöm szavait.

Nem térek ki itt a képzettségemmel kapcsolatos, javarészt helytálló megállapításaira sem, mert nem tartoznak a tárgyhoz: a szöveg önmagáért beszél és minden abból a szerzőre nézve levont következtetés valójában vagy megalapozatlan, vagy cirkuláris.

Igaza van ugyan abban, hogy a bejegyzésemben foglalt gondolatmenet gyakorlatba ültetésére nem lát esélyt, de a megítélésem szerint ennek oka máshol keresendő, mégpedig abban, hogy a racionalitásba és meggyőződéseik önértékébe vetett alapjában tisztességesnek mondható, de ismeretelméleti szempontból túlhaladott álláspontokról kiindulva nem lehetséges identitásképző narratívák tudatos kezelése.

Magyarul legföljebb hazudnak, de nem teremtenek, alakítanak és vetítenek híveik elé tudatosan alternatív világokat. Az Ön ez irányú véleményét megalapozó érvelés nem tekinthető szellemi teljesítménynek. Jobb helyeken nem érvelünk úgy, hogy „az emberek nem változnak”, nem érvelünk úgy, hogy „a bajnaihoz csatlakozott régi mocskos figurák”: természetesen nem az értékítéletekhez való jogát vitatom el, bár nem tartom helyénvalónak a túlburjánzó emotivitást, hanem az eljárás érveléstechnikai értékét és hasznát látom meglehetősen gyengének. Az „emberek nem változnak” általános blődlivel pedig szembeállítható a másik blődli „változnak az idők, változnak az emberek”, és a vita eldönthetetlenné válik illetve komikussá silányul.

A „Deutungshoheit” –probléma megítélésem szerint is felvetendő. Mint e jegyzetekben mindent, ezt is érveléstechnikai illetve ismeretelméleti szempontból igyekszem megközelíteni. A kívánatos értelmezések érvényességének kikényszerítésére számos eszköz kínálkozik, ezek között vannak intézményesek és morálisak, jogszabályiak és informálisak egyaránt. Totális, diktatórikus vagy akarnoki rezsimek inkább intézményes-erőszakos eszközökkel illetve morális hivatkozásokkal monopolizálják az érvényes vélemények meghatározásának jogát, a liberális demokráciák hívei pedig részben morális hivatkozásokkal, részben informális eszközökkel.

Ennek oka az, hogy valójában minden világnézeti-ideológiai narratíva és rendszer következetlen és önmagában nem állja ki sem a következetes kritika, sem a kíméletlen önreflexió próbáját. Valamennyien végső soron tarthatatlan dolgokban hiszünk, illetve tarthatatlan dolgokról gondoljuk, hogy hiszünk bennük. Ezért a végső szó az ideológiai értelmezések küzdelmében nem maguké az ideológiáké, hanem terjesztésük argumentációs-logikai színvonaláé.

A Deutungshoheit monopolizálásának felszámolására tett erőfeszítéseket mindenképpen helyeselni kell, hiszen a Deutungshoheit a szabadság ellensége és kommunikációelméleti szempontból is önellentmondás.

A paradoxon: az, hogy a szélsőséges jobb (a fogalom definíciójára fölösleges erőfeszítés rákérdezni: lényegében azonos a szótárival) fellázadt a liberális és politikailag korrekt Deutungshoheit ellen, valójában a szabadság lehetséges rendjének tagadása, ugyanakkor a szabadság aktusa. Ezt a paradoxont a liberális véleményformálók, akik nem vették észre, hogy a szalonképesség-kritériumaik alól kilőtték a szalont, (lényegében a fent vázolt okból) nemigen tudják kezelni, holott a megoldás kézenfekvő: az argumentációs-logikai eszközrendszer professzionális alkalmazásával kell megkísérelni az értelmezési tér lehetséges szegmenseinek újra meghódítását.

Szó sincs „végleges bukásról”: a liberális-demokratikus projekt valójában sokkal jobban, cáfolható alakban felírt tényállításokkal való nagyobb összeegyeztethetősége miatt kevesebb logikai hibával és a rendelkezésre álló kommunikációs teret jobban kitöltve mediatizálható, mint mondjuk a szittyaturulság vagy a hasonló egydimenziós ügyek.

Még egy megjegyzés ehhez az árulkodó vörösfarokhoz: „Amint a nemzeti oldal -mivel a többi az ilyenben nem partner- kitalálja, hogy mi a _pozitív értelemben vett Magyar_, onnantól a poklok kapui sem állítanak meg minket, hogy az Országot, a szíveket és a Fejeket visszaszerezzük. Ámen.” E szöveg szerint a „pozitív értelemben vett Magyar” kitalálásra szorul, amennyiben egyáltalán kitalálható – na de ha ez így van, akkor miképpen tudjuk előre jelezni a poklok kapuinak viselkedését egy még ki sem talált ideologéma hatására. És mihez akaródzik az ideologéma kitalálása előtt a „Fejeket” visszaszerezni? Meg persze az is nyilvánvaló, hogy ha másért nem, pusztán strukturális okokból, az kénytelen – amint azt a szélsőséges jobb természetesen műveli is – a „gyűlöletpropaganda” eszközeivel élni, akinek fogalma sincs arról, hogy ő maga (a „Magyar”, pozitív értelemben), micsoda, tehát szükségszerűen a külellenséggel definiálja magát. És persze ott a nagyobb veszélye a mulatságos dagályosságnak, kedves Gustav. Ámen.

Schwerer Gustav · http://menekulttabor.blog.hu 2012.11.27. 17:14:48

@Montefiore: Kedves Mózes!...

Lényemnél fogva a lényegre törekszem, igyekszem tehát a főbb gondolati csomópontokat összefoglalni, rendben?

"Magyarul legföljebb hazudnak, de nem teremtenek, alakítanak és vetítenek híveik elé tudatosan alternatív világokat."

Egyetértek, én is ezt gondolom az "Együtt 2014"-ről és csatolt állományairól. Még azt is hozzá lehetne tenni, hogy értelmi sík helyett a lehető legösztönösebb zsigeri orbán-gyűlöletet próbálják meglovagolni, ami elég kétséges kimenetelű vállalkozásnak tűnik, más helyen már leírtam miért. (médiapozícióik elvesztése ill. meggyengülése stb)

"nem tartom helyénvalónak a túlburjánzó emotivitást"

Ebben igaza van, nem szerencsés dolog, valóban.

"az eljárás érveléstechnikai értékét és hasznát látom meglehetősen gyengének"

Amikor a Bajnaihoz csatlakozott mocskos figurákról írtam, akkor nem a formál-logikai koordináták mentén mozogtam, persze szándékosan. Ugye ha például gyurcsány ferenc mondja azt hogy 2+2=4 akkor neki igaza van, mindegy hogy egyébként mit gondolunk róla.
Viszont az ember egyszerűen úgy működik, hogy befolyásolja, hogy kicsoda-micsoda, aki ezt mondta. Tehát lehet hogy formál-logikailag igaza van gyurcsánynak, amikor azt mondja, hogy " a demokrácia morális válságban van", csak ugye azt érdemes észben tartani, hogy beszélő személye ill. személyének megítélése is szerepet játszik a választói szándék alakulásában.
Lásd még erről Robert B. Cialdini: a befolyásolás lélektana. Tehát az érvelésem nem szigorúan vett formál-logika, de attól még releváns.

"Valamennyien végső soron tarthatatlan dolgokban hiszünk, illetve tarthatatlan dolgokról gondoljuk, hogy hiszünk bennük. "

Így van, ezt Gödel bizonyította be("nemteljességi tétel").
Tehát bizonyos dolgokat eleve axiómának el kell fogadnunk, magyarul: hinni kell bennük. A hit pedig pont azért hit, mert nem "racionális".

"Ezt a paradoxont a liberális véleményformálók, akik nem vették észre, hogy a szalonképesség-kritériumaik alól kilőtték a szalont, (lényegében a fent vázolt okból) nemigen tudják kezelni, holott a megoldás kézenfekvő: az argumentációs-logikai eszközrendszer professzionális alkalmazásával kell megkísérelni az értelmezési tér lehetséges szegmenseinek újra meghódítását."

A helyzetértékelésben egyetértek, a megoldás elé azonban súlyos problémák torlódnak. a mai magyar megosztott, falakkal többszörösen körülvett szubkultúrákat vagy csak egyhangú médiafölénnyel (diktatúra), vagy társadalmi közmegegyezéssel (demokrácia) lehet megoldani.

A diktatúra-lehetőséget mindketten elvetjük gondolom, egyszerűen irerális ma ez mentén gondolkodni, a társadalmi köz-megegyezést pedig társadalmi köz-beszédnek kell megelőznie.

És amikor Slomó Rabbi konferenciát szervez az antiszemitizmusról, ahová csak a jól bevállt -és egyébként zsidó származású - kurzustörténészeket (Karsai, Ungváry) és egyéb, szintén tudható, sejthető és szemmel látható elemeket hívnak meg, az ott és akkor nem közbeszéd.
Az tulajdonképpen a "hogyan értsünk egyet magunkkal" c. sokszereplős darab MDCLLV. felvonása.
Ugye aközbeszéd arról (is) szól, hogy olyat is meghívunk, aki "nem velünk van", és itt azt is figyelmbe kell venni, hogy valójában ez a konferenciázgatás az ismeretek átadása, horizont szélesítése, párbezéd a másikkal helyett az önidentitás-erősítést szolgálja csupán.

És itt nem az baj elsősorban, hogy antiszemita-konferenciát rendeznek: az baj, hogy párbeszéd-konferenciát meg nem rendeznek.

Ennek hiányában pedig csupán az egymás füle melletti elbeszélés marad.

"a liberális-demokratikus projekt valójában sokkal jobban, cáfolható alakban felírt tényállításokkal való nagyobb összeegyeztethetősége miatt kevesebb logikai hibával és a rendelkezésre álló kommunikációs teret jobban kitöltve mediatizálható, mint mondjuk a szittyaturulság vagy a hasonló egydimenziós ügyek."

Ez elég kétségesen hangzik, hiszen az ember alapvetően emocionális lény, tehát a tartalmi-logikai összefüggések helyett inkább a pozitív lelki tartalomra kell koncentrálni. ez pedig a ballib oldalból tejesen hiányzik. Van helyette orbángyűlölet, meg kirekesztőzés, antiszemitázás.
Jobboldalról ellenkező előjellel szintén.

Módszertani szempontból pedig a média alkalmas arra, hogy a lehető legpozitívabb programot, elképzelést is kiforgassa, eltorzítsa, elhallgassa stb. Tehát vagy kiépül egy alternatív média, direkte a magyar-zsidó-egyéb (pl. cigány) _párbeszédre_ kihegyezve, vagy eleve bukó az egész.
Ennek hiányában pedig marad a lövészárok-harc, amint azt megszoktuk már.

"E szöveg szerint a „pozitív értelemben vett Magyar” kitalálásra szorul"

Politikailag mindenki (legalábbis: minél több ember) számára emészthető ideológia formájában...ennyi.

Sejtettem hogy képtelen lesz megállni, hogy belecsípjen a témába:) Egyébként direkt ezért is írtam: "magas labda", amit ha lecsap az illető, akkor máris megtudtunk róla valamit.

Egyébként a nemzeti gondolat és a ballib gondolat egyrészről egy ideológia nélkülí mítosz harca, másfelől pedig egy mítosz nélküli ideológia harca.

Ez természetesen kicsit leegyszerűsítés, ablklib ideológia mögött a haladás mítosza rejtezik, amely mára főleg a technikai/technológiai haladást jelenti, némi liberális optimizmussal kiegészülve: mindenki gazdag lehet, mindenki annyit és azt fogyaszt amit akar, mindenki azt csinál/abban hisz amit/amiben akar ("amíg nem árt másoknak"), "everybody can make it" és így tovább.

Azonban a 2008-as válság óta a liberális eszmék fogékonysága lejárt,mivel ezek az eszmék csak gazdasági prosperitásban képesek jelentős tömegekhez szólni, ezért mondhatjuk hogy sztigoúúan ás kizárólag technikai szempontból akkor lehetne legalább a nulla-pontba visszatérni, ha a szegényedés szintje a 2008-as mértéken stabilizálódna, hovatovább gazdasági fejlődés következzen be.

A makrogazdasági környezet viszont eléggé kedvezőtlen, Usa, Németo anglia mind-mind csekély növekedéssel vagy stagnálással számolnak, a hivatalos források többsége szerint is. Ebből pedig következtetni lehet, hogy a liberalizmus "appeal"-je egy ideig még biztos negatív, kedvezőtlen marad.

"Aggasztó" hírek érkeznek az EU-házatájáról is: az eurózóna fölbomlásáról egyre inkább mint számbavehető lehetőségről beszélnek. márpedig ha ez bekövetkezik, akkor a föderációs gondolatra egy hatalma,végzetes csapást fog mérni, és a nemzetállami gondolkodás fog előtérbe kerülni.

Tehát számos jel mutat rá, hogy a nemzeti gondolat erősödni fog. Ha a parlamenti számarányokat nézzük (fidesz+jobbik) már most is erős. Lehet hogy 2014-től az új választási renszer értelmében (mely az egyéni győzteseket jutalmazza) még inkább így lesz.

a végére technikai megjegyzés:
-az ideológia és propaganda módszertana terén szerzett tudása legalábbis nemzetközi szinten elismert szakértővé teszi Önt. A világon nagyon kevés egyetem van, amely képes ennek a tudásnak akárcsak töredékét biztosítani. Tehát legalábbis hosszabb ideig járt valamilyen nemzetközi hírű egyetemre.

Kérdésem: szokott Ön a HVG-be cikket írni? Nem kell válaszolni egyébként, annál izgalmasabb lesz, ha magam jövök rá.

Üdv: Guszti
süti beállítások módosítása