Hogyan vágjuk le a lúdmémet?

 2012.11.29. 07:02

Hogyan vágjuk le  a lúdmémet?*

*A „mém” kifejezést ebben a szövegben is metaforaként használom, ezért a memetika mint tudomány érvényességével kapcsolatos kételyek nem kérhetők számon a szövegen. A kifejezés általam alkalmazott  jelentései a szövegből kitűnnek. Annyi megjegyezhető, hogy a dawkinsi élőlény-analógiát vizsgálódásaim nyomán találóbbnak gondolom, mint maga a szerzője: igyekszem a szimpla ismétlődésnél pontosabban megragadni a rekombinálódás és terjedés folyamatát, e folyamatokkal együtt járó védekezés és támadás módozatait, s  a terjedés eszközeiként leírható típusos levezetési hibákat, melyek maguk is „pszeudologikai” mémként terjednek. Ha a terjedés és rekombinálódás szabályait képesek vagyunk leírni, meg magát a gazdaszöveget is megfelelő eszköztárral elemezzük, akkor lehet esélyünk arra is, hogy e terjedést tudatos beavatkozással gátoljuk, a nem kívánatos mémeket elszigeteljük, más mémek és mémekre épülő narratívák bevezetésével elfoglaljuk táptalajukat.

Az alábbi elemzésben elsősorban annak az elméleti kérdésnek a konkrét példán keresztüli kibontása fontos a számomra, hogy hogyan lehet nagy asszociációs hálóval rendelkező - adott esetben egészen Lúdas Matyi Döbrögijéig visszanyúló, ezen túl a „kizsákmányolt kisember – szívtelen pénzügyi zsonglőr” Hollywoodot is újra meg újra megihlető dichotómiára épülő, antikapitalista toposzokat mozgósító - erős képi hatású  mémet semlegesíteni, hatástalanítani.

Bajnai a libák képzetében összefoglalva rá vetülő vádakról:  - „Ez úgynevezett „mém” lett, ami beépült az emberek fejébe.”  (http://www.168ora.hu/itthon/bajnai-gordon-dontes-maganyarol-karaktergyilkos-praktikakrol-105661.html)

Bajnai a hivatkozott cikkben két megközelítésben, értelmező kifejtéssel illetve argumentációs eszközök alkalmazása útján foglalkozik a lúdmémmel. Egyrészt alaposan és részletesen magyarázza az eset körülményeit. A magyarázat intelligens és hihető: a reflektált és rokonszenvező olvasót meggyőzi. De ezzel – nagyon helyesen - nem éri be: a magyarázatot megelőzi az értelmezés, melyben  a lúdmémet  újra keretezi, s magasabb elvonatkoztatási perspektívából támadja meg.

Bajnai e próbálkozása argumentációs tekintetben nem rossz, sőt kimunkáltnak  mondható.

Megpróbálkozik az átkaroló keretezéssel, azaz elhelyezi a mémet egy magasabb szintű magyarázó narratív elemben, s e közben rejtett előfeltevést sugall: „Minden vádaskodást érvekkel tudok visszautasítani. (Magasabb elvonatkoztatási szintű  narratív elem: „MINDEN vádaskodást érvekkel TUDOK visszautasítani”, rejtett előfeltevés: EZ - a lúdmém - is vádaskodás, azaz hamis tényállításokra épülő igaztalan ítélet. )

Majd vélelmezett szándékot tulajdonít az ellenfeleinek, és ebből a vélelemből vezeti le a következtetését:

„De a magyarázkodásnak nincs értelme. Hiszen ez az egész csak a figyelem eltereléséről szól. A választók figyelmének eltereléséről és az én figyelmem eltereléséről.”

A „figyelemelterelés” mém valójában univerzálisan alkalmazható – figyelemelterelésre, azaz a szóban forgó állítás tartalmától teljesen függetlenül arra, hogy egy új állítással helyettesítse az éppen tárgyalt állítást,  tartalmának és folyományainak érdemi vizsgálata nélkül.

Az egyik legösszetettebb és leghatékonyabb pszeudologikai mém: megváltoztatja a diskurzus  tárgyát, a segítségével tetszés szerinti - a hatástalanítani kívánt felvetéstől teljesen független - ellentámadásra alkalmas tárgyat lehet bevezetni a diskurzusba. Ezen felül az ellenfélről alantas indokok vélelmét vezeti be, míg önmagát a szándékosan, „zavarkeltés céljából” keltett köd oszlatójaként mutatja fel, ez a mozzanat pedig hitelesíti a diskurzusba ilyen előzményekkel bevezetett visszatámadó állítást: „Hogy ez az ország éppen egy gödörbe ássa magát egyre mélyebben a vezetőinek döntései miatt.”  

Fiktív példa a „figyelemelterelés” mém egy korábbi alkalmazására: „A nyugati propagandagépezet a szovjet emberek mozgásszabadságának egyes esetekben indokoltan és törvényesen elrendelt korlátozásairól mint rabságról harsogja hazug vádjait, de mi jól tudjuk, hogy a Wall Street urai valójában ezzel csak a koreai népet rabigába döntő imperialista mesterkedéseikről akarják eltéríteni az aggódó emberiség figyelmét”.

Professzionális, megbízható megoldások.

Bajnai szövege még azt is megteszi, hogy a megoldás sztereotip jellege miatt esetleg ébredő hiteltelenség-érzést megelőzendő  a „figyelemelterelés”  mémet kiterjesztett formában rekombinálva alkalmazza: „és el akarják terelni az én figyelmemet is” – ezzel az állítást és a következtetési formát hitelesítő személyes érintettséget, esendőségen felülemelkedő bátorságot sugall.

A baj azonban az, hogy a fent elemzett megoldás csak vagy nagyon erősen kontrollált és egyirányúsított médiaviszonyok mellett, illetve rokonszenvező közegben (az interjú a 168 órában jelent meg)  működik, ugyanis nem vágja el a lúdmém nyakát. A lúdmém negatív konnotációt kap, a mögötte felsejlő alantas érdekek és célok rávetülnek, gyengül, de nem pusztul el, fertőzőképessége nagyon markáns képi-metaforikus asszociativitása és gazdag háttere miatt megmarad.

Ellenséges közegben, tehát internetes vagy személyes viták során a lúdmémet a maga közvetlen képi-metaforikus jellegében minden elérhető megjelenésekor azonnal és közvetlenül  el kell szigetelni, alapvetően azonos argumentációs struktúrával, de a közeghez illő, direkt, lehengerlő illetve közvetettebb, reflektáltabb formában. Az eljárás azonban mindkét esetben a „point scoring”: azonnal lecsapni rá, ugyanolyan  könnyen megjegyezhető és rekombinálható -  tehát terjedőképes -  és  legalább ugyanolyan markáns nyelvi eszközökkel.

A cél az, hogy a lúdmémhez fűződő asszociációkat megváltoztassuk és irányváltoztatásra késztessük: meg kell szüntetni az asszociatív kapcsolat magától értetődő voltát a lúd és Bajnai között. A metaforikus tartalommal terhelt képet ismét puszta szóalakká kell alakítani a tudatban. Ennek eszköze az, hogy a szó eredeti jelentéséhez közeli, azzal könnyen asszociálódó, arra rátapadó szóképet alkalmazunk. A lúd képére  valami más képet kell rávetíteni:  lehetőleg olyat, ami hasonlít rá, tehát állatféle és egyben átvezetve utal az ellenfél valami bűnére/hibájára is. Így lesz képes a lúdmémben metaforikusan megjelent vád visszafordítására (jól emlékezhetünk, hogy a „magyar vizsla” ügyében milyen kiválóan sikerült egy teljesen analóg folyamat).

A „kifosztott kistermelő – kőszívű kapitalisták” dichotómiát, mivel mélyen gyökerezik a társadalmi képzetvilágban, illetve a feltételezett „Lúdas Matyi” mesei elemet a rövid, csattanós válaszok alapszerkezetének megfogalmazásakor helyes érintetlenül hagyni, mivel lebontásuk illetve negatív-pozitív szerepátfordításuk beágyazottságuk és az alapszituáció miatt csak sok lépésben lehetséges. Az előbbihez évek intenzív munkája kellhet, és csak akkor szabad vállalni, ha a kommunikáció irányát meghatározók számára nagyon jelentős tényező a kapitalista gazdasági viszonyok közképének a realitáshoz való közelítése, és így ennek esetleges átfordítása, azaz a „jó és a rossz” szereposztásának megváltoztatása célravezetőbb és rövidebb folyamat. Intuitíve könnyen beláthatónak tűnik, hogy minél erősebb és mélyebb egy kulturális mém vagy kulturális toposz beágyazottsága az adott kultúrában, annál körülményesebb azt hatástalanítani.

A „morális fensőbbség” mozzanat az öngyilkos libatenyésztők tragédiájának képzetén keresztül vált a lúdmém részévé. Nagyon fontos ennek a hatástalanítása is. Ha van rá lehetőségünk, elővágással kell megelőznünk az olyan valószínűsíthető riposztokat, mint „gúnyt űztök az öngyilkos libatenyésztők nyomorúságából, hogy védjétek a LúdMillát”. Ha nincs lehetőség rá, mert az adott helyzetben a rövid, csattanós riposzt a helyénvaló, akkor is fel kell készülni annak a nyilvánvalóvá tételére, hogy az a „bűnös”, aki egy hazug vádba ártatlanok szenvedéseit keveri -  nem pedig az, akit ártatlanok szenvedéseinek képzetével visszaélve  hazug vádakkal illetnek.

Az olvasó, ha távol áll tőle a kreatív reklámszövegalkotás vagy a politikai kommunikációtervezés  közege, ezen a ponton úgy érezheti, hogy itt csupán  a politikai tétekhez és tartalmakhoz képest infantilis, kínosan jelentéktelen mozzanattal kapcsolatos játszadozásról van szó: nincs igaza. Pontosabban igaza lehet abban, hogy a politikai tétek és tartalmak magasztosabb és távlatosabb víziókat mutatnak fel a számára, mint ez a libavadászat, valójában azonban egyrészt a politikai vízióknak az az eszköztára, amelynek révén azok hihetőnek és vonzónak tűnnek fel, szintén leírható az itt illusztrált eszközökkel, másrészt pedig a politikai küzdelem eldöntésében az asszociatív mémek terjesztésének illetve e terjesztés megakadályozásának legalább akkora a szerepe, mint a programoknak.

A fentiek alapján a megoldási javaslat a következő (az első szakasz önállóan is használható, ha nincs mód a kifejtő változat alkalmazására):

„Bajnai lúdjai?” Hát még élnek? Akkor már inkább vádoljátok Bajnait mondjuk bikaviadalok szervezésével vagy tiltott pávatáncoltatással, mert az ugyanúgy nem igaz ugyan, de legalább még nem szól arról hét jogerős ítélet, hogy hazugság és nem éltek vissza ártatlanok szenvedéseivel egy hazugság sulykolása kedvéért… És azért is bátran javasolható, mert  nem árulja el azonnal a Fidesz drukkercsordájának a gazdasági élet alapismereteiben való totális járatlanságát – ez a járatlanság az, ami miatt tehetetlenek a Fidesz  rablóhadjáratával meg a matolcsyzmussal és Selmeczi Gabriella érveivel szemben, és ezért válhatnak a triplabóvli országrombolás és  az életviszonyokat közvetlenül sújtó alkotmánytiprás akaratlan társutasaivá...”

A megoldásként javasolt szöveg primitivitásából hiba, hatékonyságrontó és céltévesztett -  így végső soron ostoba - értelmiségi gőg jele a levezetés primitivitására következtetni. A teljesítménnyel kapcsolatos igényességnek a levezetés minőségének és kreativitásának megítélésében illetve a hatékonyság értékelésében van helye.  

A bejegyzés trackback címe:

https://peldabeszedek.blog.hu/api/trackback/id/tr584932884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2012.12.11. 15:03:32

Hát akkor a csapos... (mi már összefutottunk ;-))

Egy "lúdmémet", ha már lú... izé, mém, akkor nagyon nehéz lesz levágni. De én nem is a konkrét lúdmém levágásának módszeréhez szólnék hozzá, hanem kissé általánosabban a blogotok ama célkitűzéséhez -hogy ha jól értem - elemzést, és valamiféle használható megoldást nyújtson az olyan kommunikációs helyzetekre, amelyekben egy (több) téves hit köré szerveződő hamis (hazug) világból kellene megtalálni a kivezető utat.

Anélkül, hogy nagyon belemásznék a valóban bonyolult (-an megfogalmazott) mondataid "lelkivilágába", először is az tűnik fel, mintha kissé elmisztifikálnád ezt a témát. A misztifikáció ott van, ahol mintha külön választanád egymástól (más-más minőségként jellemezve) a "mém"-et, vagyis a hit háttér- korábban berögzült - kapcsolódó- nem direkt- elemeit, és a felszínen lévő, hozzá kapcsolódó állításokat. És azt mondod (ha jól értem), hogy az előbbit, és az utóbbit nem egyformán kell kezelni, cáfolni, vitázni velük. Én meg azt gondolom, hogy de, egyformán kell. A háttér, a mém ugyanolyan fajta (igaz- vagy hamis) állításokból áll, mint a rá épülő konkrét, és újabb állítások. Legfeljebb az a különbség köztük, hogy az előbbiek már berögzültek, meggyőződéssé váltak, és érzelmi konnotációk kapcsolódtak hozzájuk. Ez persze fontos különbség, de az ilyen érzelmi kötődéseket igen macerás lenne ellenkező előjelű érzelmekkel lebontani. Ezért hát más nem marad, mint hogy azokat is racionális, tényszerű, és logikai úton kell elemezni, bírálni, és lebontani. Ez azért nehéz (valóban), mert a "mém" állításai már nem fogalmazódnak meg külön-külön, hanem azok részei a hitvilágnak, összemosódnak, és homályosak. Vagyis, hogy vitassuk őket, előbb egyáltalán rekonstruálni kéne őket. Ez nem egyszerű, mert maga a rekonstrukció is vitatott, hiszen egy félig meddig érzelmi ihletésű hitvilágból (pl. fideszhit, vagy istenhitek) melyek azok az előállítható állítások, amelyek a tapasztalat, és a logika ítélőszéke elé állíthatóak?
De ami a mondanivalóm lényege: Nincs minőségi különbség egy hitvilág mögöttes, és felszíni, elsődleges állításai között. És abban sincs különbség, hogy ugyanúgy kell vitázni velük. Az is igaz, hogy a jó munkát itt az jelentené, ha először a mémvilágot rendítjük meg. Csak az a probléma, hogy a "mémvilág" állításrendszere érzelmileg ágyazódott be, azt logikai-racionális érvelés nem, vagy csak nagyon hosszú távon kezdhetné ki.

De ez a fenti, csak egy "ötlet" volt. Az is lehet, hogy te nem erről beszéltél, vagyis félreértettelek. Mélységes mély (és sötét) a kommunikáció kútja. ;-)

Montefiore 2012.12.11. 18:04:16

Na, ez igen tárgyszerű ellenvetés,elgondolkozom rajta, és jelentkezem, ha megvagyok vele. Köszönöm.

incze 2012.12.12. 05:11:36

Kedves Montefiore,

ha komolyn veszem (és nem értek egyet egészen, de komolyan veszem) azt a kitételt, hogy a mémeket élőnek kell tekinteni, akkor látni kell, hogy a döntő faktor a replikációs és terkedési sebesség. Nekem bármilyen jó szérumom van egy járvány idején, ha a járvány gyorsabban terjed, mint ahogy én oltani tudok, akkor vesztettem.

Montefiore 2012.12.12. 05:46:09

@ipartelep: Köszönöm, hogy alkalmat adtál a téziseim árnyalására, vagy hogy is mondjam, szóval hogy cáfolhatónak lássam és így értékeljem újra azokat.

Amire jutottam, az az, hogy az alapokban nem tér el a véleményünk, mivel a mémek rekombinálódó megjelenéseivel szemben én is pontosan ugyanazt az eszközrendszert javaslom, mint minden más szöveggel illetve állítással szemben - azaz hogy egy argumentációs-logikai elemzés eredményével egy olyan választ adok rájuk, amely valójában (éppen az elemzés metanyelvi jellege miatt) egy magasabb szintről mutat lefelé, de - a nyelvi percepció egy hibáját kihasználva - beleilleszkedik a vitaszituációba, azaz úgy látszik, mintha közvetlen, azonos szintű válasz volna az állításra. Ez szerkezetileg nem különbözik az "átkaroló érvelés" primitívebb megvalósulásaitól ("ezt csak azért mondod, mert el akarod terelni a figyelmet", "amit mondsz, az tipikus bolsevik alapvetés" stb.), csak egyrészt intellektuálisan igényesebb, és így kevésbé könnyen cáfolható alappal, másrészt metanyelvi volta miatt minden nem-metanyelvi állításnál magasabb szintről "karolja át" az ellenfél szövegét és állításait.

A fentiek nem érintik azt a tényt, hogy közben tudom, vagy tudni vélem, hogy a metaforikusan mémnek tekinthető állítások és főleg a mém-replikáció folyamatában felismerhető sztereotip levezetési mémek (a "pszeudologikai mémek") nem úgy alakulnak ki, mint a spontán, érzékelési vagy meggyőződési alapú egyes ítéletek az egyes emberekben, hanem terjednek, rekombinálódnak, védekeznek és a védekezés közben tipikus pszeudologikai levezetési elemeket alkalmaznak, egyszóval jól leírja a viselkedésüket ez a furcsa élőlényszerűséget vagy génszerűséget megidéző metafora.

Az, hogy a "mémvilág állításrendszere érzelmileg ágyazódott be", mint írod,azt a vitaszituációban nem szabad figyelembe venni (épp úgy, ahogy szerinted is, "normális" állításokként" kell foglalkozni velük), csak közben nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy valójában az élőlény- vagy gén-metafora jól leírja a működésüket. Éppen erre megoldásul mondom azt, hogy nem az ellenfél (mém-replikátor) agyában zajló folyamatokkal vagy ott uralkodó vélelmezett állapotokkal kell foglalkoznunk, hanem akkor kell támadnunk, amikor a mém-replikátor megkísérli terjeszteni a mémeket, mivel a terjesztés során legalább látszólag logikai szerkezetbe kell rendezni a mondanivalóját - márpedig erre csak igen durva és így könnyen felmutatható hibákkal lesz képes. Ha a fejében megmarad az érzelmi megalapozású rendezetlen állításhalmaz, az az első körben nem baj, ugyanis a terjesztés megakadályozása vagy gátlása sokkal jobb hatásfokú, másrészt - tovább használva a mém- ill. baktérium-metaforát - az az élőlény, amely nem szaporodik, elhal. És ez igaznak tűnik a mémként rögzült tudattartalmakra is.

Montefiore 2012.12.12. 06:07:45

@incze: Kedves Incze, én sem "értek egyet" a mém-teóriával, pusztán az érintett tudattartalmak és "viselkedésük" leírására alkalmas és ismert körvonalú metaforának tekintem, addig, ameddig. Nem szabad abba a kommunikációs szituációba keverednem, hogy valaki a mém-teória érvényességét kérje számon rajtam, mert az "örök vita" típusú nyelvjátékhoz vezet, ezért hangsúlyozom mindig, hogy metaforaként kezelem a dolgot.

Abban meg teljesen igazat adok neked, hogy a terjedési sebesség lassítása illetve a terjedés megállítása a feladat: pontosan ezért érzem fontosnak azt, hogy a terjedés eszközeit, azaz a szintén mémként leírható, jellemző és ismétlődő hibás levezetési sorokat kategorizáljuk, azaz kevés számú elemre szűkítsük, és ezekre az elemekre (nincs több, mint egy tucat, ha jól látom és jól kategorizálok)dolgozzunk ki hatékony - metanyelvi jellegük miatt még sokkal átfogóbb, tehát még szélesebb körben alkalmazható - ellenérveket. Jellegzetesen ilyen ellenérvek találhatók egyébként a köztudatban forgó szállóigék között. Ezek a szállóigék - mivel valójában metanyelviek/metalogikaiak, de egyben frappánsak - a megítélésem szerint erősen befolyásolják egy adott nyelvi közösség nyelvhasználatának intellektuális szintjét és védekezőképességét, de persze felhasználhatók a gondolkodási sémák szétzilálására is. Kedvenc példám erre a "kabátlopási ügy", ami egy szimpla viccből indult útjára, de remekül alkalmazható annak a metanyelvi állításnak a frappáns megjelenítésére, hogy "a szóban forgó vád valójában a tettes és áldozat szerepének felcserélésével létrehozott hamis állítás". Ha ez nem terjedt volna el a magyar nyelvhasználói közösségben, akkor jóval kevésbé lenne lehetséges ennek az állításnak a kézenfekvő, nem unalmas, érthető, egyszóval frappáns megjelenítése.

Visszatérve az állításodra, a fent vázolt eljárás pontosan arra való, hogy a mémek terjedésével szemben alkalmazandó ellenlépéseket optimalizáljuk, azaz minél kevesebb, tipizáláson alapuló kidolgozott válasszal minél több rekombinálódó mémet vadászhassunk le. Hogy ehhez az eljáráshoz is szükségesek részben tudatos mémvadászok, részben lelkes és öntevékeny mémreplikátorok, illetve média-hozzáférés és kritikus tömeg, az igaz, de még mindig sokkal kevesebb, mintha a mém-rekombináció során újra meg újra előálló egyes állításokat külön-külön tényállításokként kezelve mindegyikkel külön-külön kellene megküzdenünk.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2012.12.12. 14:28:28

@Montefiore: Egy kicsit kifejtősebb leszek, itt úgysincs olyan nagy forgalom, talán elfér. Tudod kedves Montefiore, én elég sokat vitatkoztam már mindenféle, még ennél is sokkal filozófiaibb (és absztraktabb, és szárazabb) témában, ezért az lett az egyik "heppem", hogy mielőtt bármibe nagyon mélyen belemélyedek(dünk), előtte nem árt tisztázni (teljesen nem lehet, de valamennyire), hogy egyáltalán miről beszélünk. Különben úgy járunk mint a Besenyő Pista bácsi, aki amikor már teljesen belemelegedett valami beszédébe, a végén mégis aszondta, hogy "asse` tudom, miről beszélek". Mivel te sem vagy kezdő netes vitázó, bizonyára szintén észrevetted ezt a "hibajelenséget", vagyis azt hogy a megértés hiánya, és az egymás mellett elbeszélés kart karba öltve jár.

Mondok néhány dolgot, nem annyira a vita (abban nem hiszek, hogy egy ilyen jellegű, terjedelmű, személytelen, stb. vitában dűlőre lehetne jutni), csak a beszélgetés szándékával, illetve azért, mert feltételezem, hogy érdekelhet téged egy, a tiédtől eltérő megközelítés, és tulképpen azért is, hogy magamat is a dolog átgondolására késztessem.

Szóval mitől is beszélünk itt? Ha jól értem (még mindig nincs kizárva, hogy nem jól, vagy pontosan értem), akkor arról, hogy vannak ezek az általad (bár metaforikusan, de-) "mém" nek, általam "hamis hit"-nek nevezett elképzelésrendszerek, amelyek mintegy rendíthetetlen axiómaként elfogadttattak, és beágyazódtak az emberek hiedelemvilágába, és hogy ezeket hogyan lehetne hatásosan lebontani. (Közbevetőleg: Ugye azért nem túl hatékony egy ilyen eszmecsere, mert ha netán te mégsem erről beszélsz, vagy pontosítanál, akkor azt most közben nem teheted meg, én meg ilyen kiigazítás híján mondom tovább a magamét.)

Tehát... a fogalmak, jelenségek jelölése, ugyan csak egy szükséges formalitás, nem annyira lényeges (hogy egy jelenséget mely fogalommal jelölünk - hiszen a használatban majd úgyis kialakul a fogalom jelentésmezeje), de néha mégis zavaró tud lenni. Pl. itt most engem kicsit zavar ez a "mém" szó. Tudom, hogy ez ma divatos, és a jelentésterülete átlépte az eredeti, a biológiában használtat, no de miért ne lehetne megmaradni pl. a "hiedelemvilág" szónál? Pl. ugye itt van a szóban forgó Bajnai-libaügy: A jobboldali híveknek van egy ezzel kapcsolatos berögzült hiedelmük, aminek a következő jellemzői vannak (csak rögtönözve): 1. (ez a lényeg): Nem igaz, illetve a belőle leszűrhető fő állítások hamisak (bár én nem értek az ügyhöz, állítólag ezt már több megnyert per is igazolta - amennyire a bíróság igazolhat ilyesmit). 2. A hiedelemvilág különböző, (a homályostól a konkrétabbig) állításokból áll, és ezen (többnyire, készen meg sem fogalmazott) állítások kötőanyaga, vagy alapja mindig egy általánosabb világnézet, elv, eszme, meggyőződés. 3. A hiedelemhez kapcsolódó érzelmi konnotációk, kötődések. És ezek a jellemzők bármely "hitvilágra" igazak. Vagyis nekem feleslegesnek tűnik egy új, "divatos" fogalmat használni valamire, amikor van arra bevált, használt is...

És így amennyiben egy "hitvilág" lebontásáról beszélünk, akkor máris világosabb a kép, és a feladat, egyben érezzük azt is, hogy milyen kemény a fa, amibe belevágtuk a fejszét. Hát hol, mikor látott már olyat a világ, hogy egy komplex hitvilágot csakis elméleti érveléssel le lehetett volna rombolni? Még a legracionálisabb ember sem képes arra, hogy a mély, és komplex meggyőződéseit csak elméleti meggondolások hatására revideálja. Nem ám hogy olyan emberek, akiknek -mint esetünkben - megrögzött hamis hitviláguk van (és ami ezzel itt együtt jár: ellenségkép, érzelmek). A hitvilágokat általában a velük kapcsolatos személyes, és negatív tapasztalatok szokták kikezdeni, és hosszabb idő után akár teljesen lerombolni is.

Más megközelítésben, a problémának két oldala van: a. A helyzet elemzése (mi az a kommunikációs "mém", hogyan működik - erről beszéltem fentebb), és, b. mit lehet tenni ellene (ha kell tenni). Ez utóbbiról pedig én azt mondanám, hogy még a nem személyes, hanem nagy léptékű, a média által közvetített meggyőzésben is sokkal nagyobb a szerepe a külsődleges, a nem racionális, az inkább érzelmi, mint értelmi jellegű nem is érveknek, hanem benyomásoknak. Ez olyan, mint amikor egy állásinterjún többet számít a megjelenés, az "aura", a kisugárzás, mint a tényleges produkció, tudás, képesség. Tehát az elméletileg nagyon jól hangzik, hogy a hiedelemvilágot ízekre kell szedni, általában is, és konkrétan is megmutatni az állításairól is, az összefüggéseiről is, hogy hamis, és nem konkluzív, csak hát ugye, a paciens ettől még nem fog nekünk hinni - még egy személyes, bő kifejtéssel megtámogatott interakcióban sem, nem ám hogy egy olyanban, ahol vadidegenek, a média által közvetítve magyaráznak valamit. Másként szólva, a helyes interpretáció komoly, és elengedhetetlen feltétele nem csak a megértés, hanem a szándék is, vagyis nem csak a racionális, hanem az érzelmi momentumok is.

Most újra olvasva a nekem írt válaszod utolsó bekezdését, látszik, hogy egy kicsit másról beszélünk. De ez nem baj... Én inkább arról beszélek (vagyis az érdekel), hogy mi a (hamis)hiedelemvilág, és miért nehéz ellene racionálisan küzdeni, te meg ott arról, hogy a gyakorlatban mikor kellene elkapni a grabancát. Amikor "szaporodni készül", ugye. Ez a két téma (a hogyan, és a mikor) összefügg egymással, úgyhogy végül is azt hiszem, hogy nem pontosan ugyanarról mondtunk valamit, de amiket mondtunk, azok olyan nagyon nem ütköznek egymással.

incze 2012.12.13. 04:31:02

@ipartelep: @Montefiore:

Hadd tegyek hozzá (teljesen rendszertelenül, sajna, ennyire futja) még egy pár megjegyzést, ami miatt én mindenképp tágítanám a vizsgálódás körét.

1.
Én alapelemnek nem a "valószínűtlenségi mozzanatot" tartom, hanem egy kommunikációs helyzetet, az "orákulum" (orbán) jelenlétét. Az orákulum aki bármit mondhat, azonnnal beindul az értelmezők és terjesztők gépezete. A "valószínűtlenségi mozzanat" szerepe csupán az, hogy a kezdetben nem tök hülye, de befogadni vágyó hallgatóság immunrendszerét totálisan amortizálja, egy idő után bármit bevesznek, amit az orákulum személyesen kinyilatkoztat, és kisebb lelkesedéssel, több kritikával amit az orákulum utólag szentesít.

2.
A fenti alaphelyzet miatt e tábor narratívájának nincsen a hagyományos értlemben tartós alapanyaga, igazából csak szimbólumai vannak, hogy 1%-os adó van, vagy sem, hogy a gazprom keleti nyitás, vagy hazaárulás, hogy sok, vagy kevés az egyetemista, hogy díjas, vagy sem, hogy a bíróság azt mondja-e, amit mond, hogy A = A fennáll-e vagy sem: ez mind szinte tökéletesen kontingens, folyékony, fájdalommentesen cseélhető. A lényeg, hogy a narratíva minden közleményében fölcsillanjon sárkányölő szent orbán küzdelme a tudjuk kikkel (és most ezzel itt kivételesen nem zsidózok, az ellenség amorf, veszedelmes, hatalmas, etc.)

3.
A valószínűtlenségi mozzanat ördögi ereje épp a 2. pontbéli védekezésképtelen befogadó és szorgos másoló közegen múlik. Lehet "hibásan másolni", nagyobbnál nagyobb hülyeségeket hozzátenni. Mindaddig, míg a beszédedből világosan kitűnik, hogy ki a szent, és ki az ördög, bármekkora farokságot mondasz, jutalom és elismerés jár érte. Ez egy folyamatosan JUTALMAZOTT (legalábbis simogatot, vállonveregetett) tábor, akiknek e körön kívül másutt ez az élmény nemigen adatik meg, nekik nem szimpla lózung az "összefogás", meg a "szeretet". Mondj egy a narrratívába illeszkedő kurva nagy hülyeséget, és megdícsérnek, és védelmedre kelnek.

Ezt a lelkes replikátortömeget ellentábor, ha nem ilyen szerkezetű SOSEM biztosíthatja.

4.
Nem tartom véletlennek, hogy Orbán az interneten (de egyelőre csak ott) vesztésre áll.

Ez pontosan az a terep, ahol (videóval, animációval, képpel, rövid és frappáns közleményekkel) az összes többi médiumban fennálló alapséma (orákulum - profi értelmező és replikációs ipar - hálás és szorgos befogadó és sokszorosító) állandóan szétesik. Egy jól sikerült gúnyrajz, egy hülye videó, egy eltalált kifejezés állandóan hatalmas (alkalmi és váltakozó összetételű) többséget jelent, itt a blaszfémia folyamatos.

Megjegyzem itt is elsősorban a folymatosan áradó kompakt, gestalt-szerűen befogadható (elsősorban a vizuális) blaszfémia hozott áttörést. Amíg csak narratívák álltak szemben (pl. polfórum), addig nem lehetett hatékonyan LÁTTANI az ostobaságot.

Ez összefügg azzal az alaphelyzettel is, hogy a racionalitás lassú, korlátozott, építkező, a hülyeség pedig gyors, és iszonyú produktív. Lehet neked akármilyen stratégiád, de villámgyorsan találod magad abban a helyzetben, amire azt mondják, hogy "hülyékkel nem vitatkozom, mert levisz a maga színvonalára és ott rutinosan legyőz". A racionálist kevesen követik, mert nehézkes, megdolgoztat, aki valóban követi, az eleve kritiakai alapállással teszi, etc.

---
Összefoglalva ezt a zagyválást.

Az alaphelyzet nekem sokkal inkább szociálpszichológiai természetűnek tűnik, hogysem a pillanatnyi és cserélhető egyes narratívák megsemmisítésével eredményesen lehetne föllépni ellene.

Ha lehet tipizálni (bizonnyal lehet valamennyire) pl. a lúdmém narratíva szerkesztési mintáit, és amolyan reductio ad absurdum bizonyításokkal azokból a vitapartner számára is nyilvánvalóvá tenni a saját narratívájának tarthatatlanságát, ez hasznos tudás, de nekem kevésenk látszik.

Montefiore 2012.12.16. 10:15:04

@incze: Nagyon tartalmas és sok megfontolást igénylő megjegyzés, köszönöm, nagy hasznát fogom venni. És korántsem zagyválás, ahhoz képest egészen bizonyosan nem, ahol ma a jelenséggel szemben kritikus értelmiség tart, a kézföltételnél, a tanácstalanságnál, a saját eszköztelenségének morális magasabbrendűségébe vetett egyre halványuló bizalomnál. Annál, hogy sérelmezik azt a tényt, azokban a ritka pillanatokban, amikor beleverik az orrukat, hogy a politikai kommunikáció konfrontatív, és győzelemre vagy vereségre játszott küzdelem, nem pedig szándéketikai magaslatok magányos meghódításával kecsegtető önmagvalósító önkifejezés vagy az árnyalt igazság keresése.

A tárgyra térve: egyáltalán nem gondolom, hogy hülyékkel ne kellene vitatkozni, és hogy legyőzhetnek a rutinjukkal. A megközelítés is hibás: nekem az nem szerepel az eljárásomban, hogy a "hülye" attribúciót gondoljam szövegek mögé (ez magánvéleményként persze gyakran felmerül), hanem az, hogy az általam hatástalanítani kívánt kommunikációs egységeket hatástalanítsam, a mögötte felismert narratívákat legyőzzem, újakkal, számomra kedvezőbbekkel helyettesítsem és így tovább. Ha a "hülye" legyőz, akkor ott és abban a helyzetben relevánsan én vagyok a "hülye", nem ő. Ő sem használhat mást, a "rutinjával", mint nyelvi eszközöket, nyelvi csapdákat, argumentációs-logikai hibákat, rétorikai fogásokat. A "hülyeség" nem közvetlenül jelenik meg a szövegben, hanem olyan nyelvi reprezentációkon keresztül, amelynek működését jobban kell ismernem a "hülyénél", különben a szerepek okkal megfordulnak, ahogy mondani szokás, olyankor "röhög a markába" az ellenfél, joggal.

Az elsietett véleményem a szociálpszichológiai megközelítésről meg hasonlóképpen, az, hogy ez egy nagyon hasznos kiegészítő szempont, amelyhez én nem értek, de talán képes lehetnék feltenni a megfelelő kérdéseket, amelyekből kiderülne, hogy pontosan hogyan és milyen természetű hatásokra képesek ezek a jutalmazó csoportok a szükséges mértékben fellazulni, felbomlani illetve magukra vereséget szenvedettekként tekinteni. Én ehhez a nyelvi anyagot tudom szállítani, de a csoportdinamika meg ezek az általam nem ismert egyéb szociálpszichológiai dolgok a megrendelés pontos megfogalmazásában rendkívül fontosak lehetnek. Sokszor megfogalmaztam, hogy a narratívák elleni küzdelem egyik eleme az, hogy az adott narratíva terjesztését "alacsony társadalmi státuszú" tevékenységnek kell felmutatni - ez például biztosan nem megy ilyen megfontolások nélkül.

Arról az elképzelésről, viszont, ami, ha jól értelmezem, végigvonul a felvetéseiden, azaz hogy a narratívák felbontására, hatástalanítására irányuló tevékenység minden egyes lépésének szükségszerűen intellektuálisan vagy morálisan magasabb rendűnek kell lennie, vagy látszania az identitás-tripben fetrengő mémreplikátorok dolgainál, helyes érett megfontolás után lemondani. Az intellektualitás és a morál mértéke csak a folyamat egészében értelmezhető.

Montefiore 2012.12.16. 20:53:53

@ipartelep: kedves ipartelep, most csak az alábbi szövegrészletedre reagálok,a mémekkel kapcsolatban:
"Pl. itt most engem kicsit zavar ez a "mém" szó. Tudom, hogy ez ma divatos, és a jelentésterülete átlépte az eredeti, a biológiában használtat, no de miért ne lehetne megmaradni pl. a "hiedelemvilág" szónál?"

Amit itt leírtál, az maga is legalább egy rossz mém, de lehet, hogy több. A "divatos" kifejezés zavar egy kicsit... Hadd zavarjon. A kifejezés divatossága és a kifejezés leíró ereje között nincsen semmilyen szükségszerű összefüggés, fordított arányosság meg végképp nincs. Semmilyen komoly nyelvészeti vagy ismeretelméleti tézis nem igazolja azt, hogy a régebben, valami hasonló jelentéskörben használt kifejezés alkalmazása előnyösebb lenne. A "hiedelem" mind denotátumában, mind jelentésében lényegileg különbözik a "mém"-től. A "mém"-ben éppen az a kognitivitástól, a tartalomértelmezésen keresztüli megközelítéstől elvonatkoztató, metaforikusan biológiai vagy kibernetikai jelleg, az elvonatkoztatás a lényeges. Az, hogy ezeknek a leírása és kezelése nem tartalmilag, hanem éppen viselkedésükben, "etológiájukban", fertőzőképességükben, terjedésük sajátosságaiban ragadható meg és támadható. A te mémed, a "divatos kifejezés rossz, cseréljük ki patinásra, az jobb", nem komplex, mitológiai vagy vallási vagy identitásképző hiedelem, egyszerűen csak egy tartalmától függetlenül, de tartalma szerkezetétől nem függetlenül terjedni képes virtuális létező.

christvhu 2012.12.17. 16:55:00

Félve szólok bele magasröptű eszmecserétekbe, és előre bocsátom, a témában mindenképpen elismerem magasabb szintű tudásotokat.
A mém / hitvallás kérdésében véleményem szerint a vizsgált elem viselkedése a döntő, az pedig mindenképpen MÉM tulajdonságokat hordoz, teljesen dawkins elméletébe illeszthető módon. Lásd még Mérő: a pénz evolúciója című könyvében leírtakat, könnyen felismerhető az azonosság.

Ezzel nagyjából be is fejezhetem a vélemény nyilvánítást. Viszont pár gondolatom még volna. Az első, a ne vitatkozz hülyékkel twain-i tételének cáfolata. Teljesen igazad van a levezetést illetően, évtizedes hitemet tiportad sárba egy pillanat alatt, valóban struccpolitika a tétel, ne vitatkozz hülyékkel, mert rohadt macerás az ő szintjükön hadakozni az ő fegyvereikkel kompatibilis fegyverzetet összeállítani és azt úgy használni, hogy hatékony legyen.
De pont ezért igazából az, amit Ti, a téma -az átlagnál jóval magasabb szinten képzett - szakértői hozzátehettek a jelenlegi helyzet megoldásához az nem más, mint ezen eljárások és észjárások olyan egyszerű szintű magyarázata és használati útmutatása, amiket mi (ÉN) egyszerű, kevésbé tanult polgárok is fel tudunk használni mindennapos harcainkban.
És van felelősségetek, mert tudtok valamit, amit mi nem. Azt gondolom, mondanom sem kell, hogy ezen tevékenység színtere viszont nyilvánvalóan nem ez a blog. Azt gondolom nem vitatjátok, hogy a nagy dolgok nem itt történnek, így nektek ott kell jelen lennetek, ahol pedig történnek.
Ez részben maga a nagybetűs való világ, kisebb részben pedig azok a blogok, ahol az általatok elemzett jelenség (relatíve) széles nyilvánosság előtt fellelhető.

A legfontosabb pedig a köszönet, rengeteget tanultam máris tőletek. És ahogy elnézem, még fogok is.
Bocs, ha hosszú és kevéssé tárgyszerű voltam.

Bebes 2013.07.01. 07:17:21

Hát ez nekem bejött.
Azt még mossenemtom, hogy lehetne lebontani a libamémet (az el lehet menni az országból-mémet, a köteles-mémet. a szemkilövős-mémet etc. etc.), de valahol el kell kezdeni a gondolkodást.
Részemről a nyelv vizsgálatát tenném az első helyre. Már az első Orbán-kormány alatt megjelent a nyelv uralására való törekvés (nem létező, új, hangzatos fogalmak, hívószavak, a népi bölcsesség hiteleső auráját vindikáló közmondások alkotása).
Nemtom (nem láttam nyomát), feltűnt-e valakinek, h OV (mert ugye ő pisálja itt a golfáramot) már rég Rákosi pajtás kalászmorzsoló műparaszti babérjaira tör beszédmódjával és nyelvhasználatával. Nyilván már zsenge gyermekkorában az asztal körül kergették, ha az ősmagyar "esztendő" helyett egyszer is kimondani merte az urbánus, dialektikus materialista, népellenes "év" (pfúj, milyen r5övid és prózai) szót.
Az esszencialista hagyományőrzés mellett azonban egyszersmind a nyelvújítás fényes új korszaka köszönt ránk olyan fogalmak meghonosításával, mint a "luxusprofit" (imádom), az "idegenszívű" (főnévi alakja egyelőre nincs), "centrális erőtér", a "félázsiai"...

Bebes 2013.07.01. 07:18:39

Mémügyben jutott eszembe (a lépcsőházban):
Emlékeztek-e a vekker-ügyre? Mert az egy sikeres mém-eltérítés volt.
süti beállítások módosítása