Rövid poszt, egy gondolatról: amikor Tamás Gáspár Miklós a társadalomkritikai szövegeiben közli, hogy ő marxista, akkor ez az öndefiníciójáról szóló - immár közkeletű - információn túl valójában nulla értékű közlés, sőt, ha szójátékként megengedjük a "negatív információérték" kifejezés alkalmazását, akkor itt a helyén van ez is.

Segédtétel: a megközelítési módszert vagy "filozófiát" azonosító kifejezés használatának lehetne valami haszna, amennyiben közismert alaptézisek azonosítását segíti, de a "marxizmus" kifejezést egyebek mellett éppen Tamás Gáspár Miklós - megítélésem szerint egyébként visszaélésszerűen - tágította olyan szélesre, hogy annak alapján semmilyen alaptézissor nem azonosítható.

Olyasmit is írt, hogy a marxizmus "önálló diszciplína vagy műfaj". A diszciplínakénti meghatározásból következő nyugtalanító ellentmondásokat (ld. inkommenzurabilitás) most nem tárgyalom (ha valakit érdekel, szívesen). A "műfaji" kitétel viszont a megítélésem szerint flagránsan félrevezető (hibás, butaság). Egy "műfajnak" jellemzően nincsenek ideológiai előfeltevései: ellenkezőleg, olyan besorolás ez, amelyet éppen arra alkalmaznak, hogy  tartalmi és ideológiai meghatározottságoktól elvonatkoztatva közös szerkesztési és formai jegyeket felmutató alkotások azonosságait és különbségeit írhassuk le általa. Knut Hamsun, Thomas Mann, Wass Albert és mondjuk Gergely Sándor egyaránt a regény műfajában alkotott: ez a megállapítás, a minőségi-esztétikai különbségeket most nem érintve  nyilvánvalóvá teszi, hogy a "műfaj"  kifejezés közkeletű alkalmazása és annak még értelmezhető metaforikus kiterjesztései éppen az ideológiai különbségeken túli szerkesztési és formai jegyek valamilyen közösségére utalnak. A "diszciplína vagy műfaj" kitétel valójában értelmetlenné (bölcsészesen szólva "parttalanná"), számon kérhetetlenné mossa a "marxizmus" körvonalait, a marxistaként kategorizált állításoktól két irányból is elveszi (elvenné, ha sikerülne neki) a kritika, az összemérés és így a megítélés lehetőségét. Ha diszciplína, akkor a megközelítés első körben csak a saját rendszerében felállított normarendszernek és eljárásmódnak felelős, és csak e normarendszer és eljárás kritizálható általános tudományelméleti és ismeretelméleti alapon, de ez a kritika nyilván csak akkor lehet tartalmi és releváns, ha a normarendszer létezik, megszámlálható pontban leírható és nem-triviális. Márpedig ilyen nincsen, egyebek mellett éppen azért, ami miatt másfelől meg "műfajnak" lenne  tekintendő.

Tamás Gáspár Miklós maga bujkál folyamatosan, különböző "nagy életművekre" való ad verecundiam hivatkozásokkal a marxizmust mint gondolatrendszert azonosító tézissor leszögezésének feladata elől. Nem tisztességes eljárás (a szó tudományelméleti és nem morális értelmében) újabb és újabb könyvtári szerzőkre hivatkozva az extenzív erudíció önértékének látszatát kelteni akkor, amikor valójában definíciós alaptételeket kellene leszögezni. Az, hogy ismerem-e vagy ismerni akarom-e Szabó Ervin életművét, semmi befolyással nincs arra, hogy el tudom bírálni alaptételsorok koherenciáját.

Az egyértelműen azonosítható és az adott tárgy tekintetében releváns alaptételek nélküli kulturális vagy hitvallási öndefiníció a kifejtés szempontjából tökéletesen érdektelen, argumentációsan pedig félrevezető, visszaélésszerű. Végső soron egy megvitatandó tárgyról/állításról van szó, vagy kellene szónak lennie, az ezzel kapcsolatos megállapítások pedig nem egy külső ideológiai hivatkozás, hanem a belső koherenciájuk illetve a tárgy leírásának lehetőség szerinti  ellentmondásmentessége és kimerítő volta szempontjaiból értékelendők.

Ezért, ha Tamás Gáspár Miklós legközelebb arra hivatkozik, hogy ő marxista, akkor számon kell kérni rajta azt az adott tárgy szempontjából releváns és cáfolható formában megadott alapállítás-sort, amelyet alkalmazni kíván és ezzel egyidejűleg bírálatra felajánl, illetve akképpen kell válaszolni neki (ami végső soron ugyanez), hogy hát sajnos mi a tollaskígyó-teremtéstörténet híveiként ragaszkodunk bizonyos, közelebbről meg nem határozható, rejtélyes, de megvilágító erejű axiómákhoz, és így vagy előbb megpróbáljuk ezekkel a feltételekkel összemérni axiómarendszerünk koherenciaszintjeit, vagy pedig abban kell megállapodnunk, hogy állításaink értékelése és összevetése nem  az összemérhetetlen ideológiai eltévelyedéseink (más szóval állhatatos hitünk), hanem kizárólag a vita tárgyának a vita során felmérhető -  lehetőség szerint cáfolható alakban megfogalmazott, koherens és kimerítő - megközelítése, leírása, értelmezése és következtetések levonása alapján végzendő el.  És ez lesz végső soron kiinduló alapállításaink mércéje és nem megfordítva.

A bejegyzés trackback címe:

https://peldabeszedek.blog.hu/api/trackback/id/tr954960958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ipartelep · http://ipartelep.blog.hu 2012.12.12. 15:26:02

Minden "jel" hordoz valami információt. Sőt, ha tágabb kontextusban nézzük - akkor gyakran a jel hiánya is markáns információhordozó (a szomszédom nem viszonozza a köszönésemet). Vagyis, ha TGM azt mondja, hogy ő marxista, abból azért elég sokat megtudunk róla. Hogy _eléggé_ sokat is megtudunk-e róla, nos abban lehet hogy igazad van, hiszen ahhoz az kellene hogy pontosabban tudjuk, hogy mi az a marxizmus, és főleg, hogy mit vall abból TGM. De azért, ez ilyen "vallomás" mégis eléggé jól osztályozza az embert, ne mondd már, hogy nem. ;-)

A marxizmus diszciplína, vagy műfaj voltát taglaló soraid helyesek. De én nem hiszem, hogy TGM ennyire ne ismerné az ide vonatkozó fogalmak jelentéseit. Szerintem egyszerűen csak "mondott valamit" egy beszéd(írás)helyzetben, és bele sem gondolt, hogy az minuciózusan nem helyes, vagy pontos. Az ilyesmi elő-előfordul mindegyikünkkel.

Azt meg tényleg jó lenne tudni, hogy akkor most TGM mit gondol a marxizmusról, vagy egyáltalán a világ mai politikafilozófiai állásáról, mert akárhogy is, de nekem "eléggé" okos embernek tűnik, akinek a véleményét, gondolatait érdemes meghallgatni.

Saddlenode 2012.12.15. 13:32:40

ha megnézi valaki a marxizmus történetét, beleértve mai gyakorlatát, akkor láthatja, hogy van igazság abban a kijelentésben, hogy egy diszciplínára hasonlít. egyszerűen abban az értelemben hogy a "műfaj" művelői 1) egy olyan fogalomkészletet használnak (pl. a gazdaságról), ami nem kompatibilis az adott mainstream társadalomtudomány fogalmi apparátusával 2) tipikusan egymással vitatkoznak, nem pedig "külső" irányzatok képviselőivel, nézze meg bárki a Historical Materialism vagy a Socialist Register 1 számát, vagy a marxista konferenciákat (Marxism (SWP), Historical Materialism) Londonban - "polgári" tudósok, más irányzatok ott nincsenek.
Kérdés persze, hogy erről mit gondolunk, sztem ez 1 nagyon negatív dolog és nem ünnepelni kéne, hanem kritizálni, különösen akkor, ha vki szerint a marxi alapfogalmak és levezetések alapvetően stimmelnek.

Montefiore 2012.12.16. 09:39:59

Kedves Saddlenode, valójában egészen hasonló dolgokat mondunk mi ketten. Én ugyanúgy a "marxista" öndefiníciós megnevezés alatt űzött tevékenységnek egy tőle független kritériumrendszer illetve eljárásrend alapján történő ellenőrzését hiányolom, és a lehetőséget arra, hogy ezt a tevékenységet ugyanazokra a tárgyakra ("valóságelemekre", inputokra) vonatkozó többi állításrendszerrel összevessük. Aki nem rögzíti világosan az axiómarendszerét, csak valami rejtelmes morális és intellektuális kincsre és az azzal kapcsolatban hozható sokkönyvtárnyi, önmagukhoz képest is ellentmondásos állításokra hivatkozik és nem teremti meg állításainak cáfolhatóságát, az valójában nem tesz mást, mint aki a tollaskígyóba helyezi az üdvösségre vezető igazság bizonyosságának sarokpontját.

Montefiore 2012.12.16. 18:58:59

@ipartelep: kedves ipartelep, a "zéró morféma" az egyik első nyelvészeti órán előjön, remélem, még mindig, és nem minősült át burzsoá áltudományos huncutsággá, hiszen "ha valami nincs, hogy' a patvarba lehet mégis funkciója".

Hogy TGM-nek megbotlott-e a tolla vagy arra akart gondolni, amire gondolt, azt egyikünk sem tudhatja, én szövegekkel foglalkozom, és nem ezotériával. A szövegeiben a "marxizmus" fogalmának viszonylag koherens használata azonban arra utal, hogy ezt a használatot helyes olyan használatnak tekinteni, amely nem tévedésre vezethető vissza. A tévedésről amúgy sincs semmilyen extra információnk, tehát itt egy igazolatlan és indokolatlanul felállított segédtétellel kellene dolgoznunk, és ugyan miért tennénk ilyen csúfságot? Azért, mert TGM-et "okos" embernek gondoljuk és szerintünk ez butaság? Nos, TGM láthatóan nem tekinti butaságnak. Ettől persze még mi tekinthetjük annak...
süti beállítások módosítása